تبلیغات
انجمن علمی معماری - رنگ
 
انجمن علمی معماری
مرکز علمی کاربردی جامعه اسلامی کارگران مازندران
 
 
پنجشنبه 24 شهریور 1390 :: نویسنده : علی دهپوری
http://hamkelasyha.com/wp-content/uploads/2009/10/%D8%B1%D9%86%DA%AF%D9%87%D8%A7.jpg

دومین عنصر ذاتی هنر است . رنگ در جهان محسوس هم نشین بدیل نورات و بلکه صورتمنتشر نور واحد(یعنی در واقع رنگ از تجزیه ی نور شکل گرفته که نمادین ترین تمثیل تجلی کثرت در وحدت را نمودار می سازد زیرا از یک دید کلی رنگ همان نور (وحدت)است دید جزئی با این تجزیه تجلیات نور شکل می گیرد(کثرت). سفید(نور)چون رنگ از انکار نور حاصل می شود پس نشان علم و عقل و ذات پاک الهی و رنگها چهره ها و آیات او هستند. سفید سمبل وجود مبدأ استوسیاه مظهر نابود که بالای وجود قرار دارد و تنها به علت شدت نور به سیاهی می گراید و به آن نور سیاه می گویند. سفید نشان احترام و خلوص و پاکی و بی عیبی است و در معماری اسلامی شکل توحیدی دارد و برای بیان حالات قدسی بکار می رود.

زرد: رنگ مثلث و پایدارترین ترکیب رنگی که اشاره به ورای این جهان دارد..نماد روشنی و نور دارای حسی پنهان است و نشان هوش و آگاهی و توسعه طلبی ,آسانی و شادی زود گذر و حاله ای دل انگیز جام شراب و نشاط و خوشبختی است . و از لحاظ سمبلیت نشان دانایی و معرفت است و در هنر بیزانس نماد آخرت ,شگفتی و سلطنت بوده که اگر به طلای بگراید بی وزن می شود که قداست و پر ارزشی و کیمیایی را القا می کند.(گنبد ها) سبز:ترکیبی از زرد و آبی و آمیزشی از دانش زرد ایمان وآبی .نشان ارضاو امیدو باروری و رشد و تکامل  و دعوت کننده به آرامش .آبی: نماد بهشت و نیکبختی و جاودانگی و ایمان ازلی گردش خون را آرام کرده و در عمق فرو می رود و دارای ثبات و وفاداری و امنیت است . لاینتاهی است و طعمی شیرین دارد.رنگ اعتماد و تفکر و ابدیت است و تیره اش با نوعی غم همراه است و آبی آدمی را به آسمان فرا می خواند (گنبد ها). فیروزه ای: درخشش دارد و دارای عزت و اعتماد به نفس است و بنا را پایدار نشان می دهد . لاجوردی : رنگ عالم مثال و نشان وسعت که در کاشیکاری مانند آسمان فضا را می گیرد و نقش و نگار های روی آن انسان را به بهشت هدایت می کنند. قرمز: بشدت می درخشد و به آسانی خاموش نمی شود نبض را تند می کند و پر هیجان استو معنای آرزو و اشتیاق به زندگی دارد-نماد انقلاب و قدرت و پیروزی و علامت جهان متلاطم و جنگ و گاهی شیاطین وشورشی است. رنگ مربع نماد زمین است و نشان تقارن – مسجد سفید رنگ انسان را به فقر در برابر خدا متذکر می سازد و مساجد رنگین نشان ازبهشت و غنایی آفرینش هستند.

 

نور                                                                                                          

برجسته ترین ویژگی معماری ایرانی است که بدون آن معماری هویتی ندارد و اولین عنصر ذاتی هنر است و به مشابه تمثیلی از وجود و خرد الهی جوهری است معنوی که در غلظت ویژگی ماده نفوذ کرده و صعوبت و سردی آن کاسته و به آن کرامت و شایستگی وشخصیت می بخشند. و نمادی از همان دمیدن روح در کالبد را مجسم می کند. در معماری اسلامی بویژه مساجد نور در صور مادی تبلور یافته و انسان را به سوره نور آیه 35 " الله نور السماوات و الارض" همانا خدا نور آسمان ها و زمین است .را متذکر می شود.معمار چیره دست با بار گذاری کاشی های لعاب خورده از محو و انحلال آن  بر سطح بی روح دیوار جلوگیری نموده و با سطح صیقلی کاشی یا آینه کاری ها آن را انتقال و انعکاس می دهد و بدین ترتیب سطح آن که یک ماده است با این درخشش از مادیت خود فاصله می گیرد چه بسا با نقوش انتزاعی و هندسی و سایه روشن ها این اوج و زیبایی دو چندان می شود .

در این مرحله با مقدماتی که بحث شد به رمز گشایی ,در واقع دید عرفانی در اجزای تشکیل دهنده ی مساجد می پردازیم. البته برای انسان سنتی در همه مکان ها نور الهی وجود دارد و به همین دلیل تقریباُمعمار تمام بنا های زمانه اش از یک اصول پیروی می کند. خانه,بازار,کاروانسرا,حمام,مسجدو...



نوع مطلب : اخبار معماری، 
برچسب ها :




درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : علی دهپوری
نویسندگان
صفحات جانبی
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
. .
.
.
.

فال حافظ


. .

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

.
مشاهده جدول کامل لیگ برتر ایران