تبلیغات
انجمن علمی معماری - چند ضلعی ها
 
انجمن علمی معماری
مرکز علمی کاربردی جامعه اسلامی کارگران مازندران
 
 
چهارشنبه 23 شهریور 1390 :: نویسنده : علی دهپوری

چند ضلعی ها: که از تکرار مربع به وجود می آیند نشان از پرتو های دیگر و چهره های صفات الهی هستند و...

 اعداد

در هنر هنر مند به جای کاربرد مستقیم مفاهیم اصلی از رمز و راز و مجاز کمک می گیرد که در بطن اثر هنری نهفته است که رمز پردازی با اعداد یکی از آن هاستدر بنای قصر خورشید در حکمت نادری66 لوله سنگی گرداگرد بنا را گرفته که این عدد در حروف جمل معادل کلمه الله است و همینطور در سی و سه پل اصفهان پل دارای 33 دهنه در هر دو طرف است که مجموع آن 66 میشود لذا این پل به دستور الله وردی خان ساخته شده که این ها نشان از اعتقادات سازندگان دارد که حتی بنا های کاربردی را نیز به رمز و راز های نهفته ای می آمیختند تا رهگذز برای عبور از پل آرامش و روحی را کهدر آن دمیده شده با وجود سایه و روشنی ها و پر و خالی ها حس کندچنانکه کسانی آرزو داشتند آرامش پس از مرگشان در پای این پل ها رقم بخورد.

از اعداد مقدس دیگر :همان عدد چهار نشأت گرفته از مربع و اشاره به چهار های مقدس . عد هفده اشاره به هفده رکعت نماز که مسجد پیامبر نیز در ابتدا هفده ستون داشت  (نماز ستون دین است) و مسجد المنصور هفده رواق و محراب آن هفده پر ه داشت.هشت اشاره دارد به هشت ملک که در روایات آمده هشت ملک از عرش نگهداری می کند و آن را نگه داشته اند. هفت اشاره به هفت آسمان –هفت طبقه بهشت و جهنم- هفت شهر عشق –هفت بار چرخش (طواف)-هفت وادی سیر سلوک عرفانی –هفت روز هفته –هفت ودیعه خدا به انسان –هفت روز آفرینش زمین و...-هفت رکن عرفان وغیره.یک نشان از وحدانیت و مطلق بودن.چهل نماد کمال انسان وشماره پاکانی که به گفته پیامبر ستون های جهان در همه ی اعصارند.سه مناظره با مثلث و با ثبات ترین پیوستگی و هماهنگی .پنج ,پنج تن.دوازده,دوازده ماه سال-دوازده امام شیعیان و.....

قوانین هندسی

تقارن: که نوعی تعادل و توازن است و نشان عدالت است (از وجوه خداوند)خدا در قرآن بار ها اشاره دارد به این موضوع که از هر چیزی جفت آفریدیم باشد که متذکر شده و پند گیرید:«و من کل شئ خلقنا زوجین لعلکم تذکرون»که این در معماری ایرانی چه در تک بنا ها و چه در اجزا آن ها و حتی معماری شهری بطور کلی هنر به وضوح دیده می شود .تقارن مرتبه ای از مراتب تعادل و کاملترین آن است که در اصطلاح بنایی تعادل یعنی جواب آن طرف را دادن و یا جوابش را گرفتن . که این تعادل  و قرینگیدر معماری ایرانی از اصول مهم بوده که از پیوستگی دو نیمه یک جزء بوجود می آید که عرفا آن را  نکاح اسمایی گویند. در واقع نیمه قوس تا با لبه اش جفت نگردد باربر و ایستا نمی شود و از لحاظ معنایی کامل نمی شود.

تناسبات: که این تناسبات از تقسیمات دایره به وجود می آیندو..از تناسبات دیگرکه می توان شاهد ومثال آورد : به گفته استیرلن در مسجد امام اصفهان عرض حوض برابر با دهانه ی ایوان ها ی شرقی و غربی و طولش برابر با ایوان های شمالی و جنوبی است و نتیجه می گیرد که ابعاد مهم مسجد از عرض و طول حوض سر چشمه گرفته اند و بیان این مطلب است که آب گوهر منشأ حیات است .و تناسبات اجزا مختلف حیاط نیز براساس مستطیل فیثاغورث انجام گرفته که تناسب طول و عرض برابر 3و4 و قطر آن 5 است. که مجذور 3و4=25 می شود که ریشه در عدد پنج دارد  پنج برای شیعیان عدد مقدس است و نیز جمع 3+4+5=12 که این  هم برای شیعیان مقدس است.





نوع مطلب : اخبار معماری، 
برچسب ها :




درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : علی دهپوری
نویسندگان
صفحات جانبی
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
. .
.
.
.

فال حافظ


. .

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

.
مشاهده جدول کامل لیگ برتر ایران