تبلیغات
انجمن علمی معماری - عرفان در معماری
 
انجمن علمی معماری
مرکز علمی کاربردی جامعه اسلامی کارگران مازندران
 
 
جمعه 25 شهریور 1390 :: نویسنده : علی دهپوری

عرفان

وجه تمایز فلسفه و عرفان: موضوع دانش فلسفه وجود است و با ادله به ثابت کردن نظریات خود می پردازد. بیان وحدت و کثرت هدف اصلی فیلسوف یا حکیم است.در صورتیکه موضوع علم عرفان صحبت در رابطه با ماوراء و وصل الی الحق است و رسیدن به مهمترین هدف عارف است.

ابن عربی می گوید:«عارف کسی است که در حال شهود اقرار می کند که همه چیز اوستاما چون به حال هوشیاری بازگشت منکر می شود همه چیز اوست بلکه معتقد است همه چیز مظاهر و مجالی اویند.لذا در عرفان و حکمت اسلامی حق و جهان یکی است و حق با تمامی تجلیاتش در جهان ظهور داردو جهان با تمامی موجوداتش مظهر اوست همان مثال مشهور بین عرفا (آینه ,موج,دریا).عرفان می گوید:«با استفاده به مثال آینه و موج و دریا» تصویر چیزی با عین آن هرگز یکی نیست یکی حقیقی است و یکی مجازی.

فرهنگی و اجتماعی

وجه فرهنگی

 

عرفان و اهل آن (عارف)

وجه اجتماعی

تصوف واهل آن(صوفی)

شهید مطهری برای عرفان دو وجه قرار داده :

      

علمی و نظری

۱-به تفسیرهستی پرداخته و در رابطه با انسان و هستی و خدا بحث می کند.

۲-علم سیر و سلوک و روابط انسان و خدا که مراحل و نقطه شروع رسیدن به حق را می گوید

مسائل مطرح در جهان بینی عرفانی:

1.           وحدت وجود: وجود تنها خدا و او واحد است.

2.           وحدت تجلی: جهان با یک تجلی حق بوجود آمدهاست.

3.           خلقت جهان: خلقت تجلی عشق است و جهان از عشق پدید آمده و با عشق باز می گردد.

4.           سریان عشق: ذره ای در جهان نیست که از عشق به حق خالی باشد.

5.           جمال و شکوه و عدل: که خدا را مظهر آنها می داند.

6.           بازگشت اشیا به حق: انا لله و انا الیه راجعون.

7.           انسان: مظهر تمام صفات الهی و مظهر خدا در زمین است.

 

در رابطه با انسان نگاهی عرفانی وجود داردکه می گوید«پایانها بازگشت به آغاز هاست» انسان که از بالا به پایین نزول کرد برای رسیدن به حق باید از پایین  از همان نقطه نزول به بالاسمت نقطه عروج برسد.

اما اگر این ارتباط را بصورت خطی بکشیم و از آنجا که در دید عرفانی این نزول و عروج مراحل و طبقاطی دارد پس عروج نمی تواند بصورت خطی با همان مراحل نزول صورت گیرد و هر کدام مراحل خاص خود را دارندکه درنهایت به این شکل می رسیم.  که این دایره به قوس نزول و عروج با مراحل هفتگانه معروف است.

  و طبق نظر عارف ,انسان باید با قدم و سیر و سلوک مرحله ای که از آنجا آمده باز گردد که سهروردی در رساله ای صدر این قوس نزولی را (قربت شرقیه ) و سفر انسان از شرق به غرب هستی و رسیدن به مرحله اسارت تن را غربتغربیه نامیده ومی گوید انسانی که از قربت قربیه سفر می کند در این سفر دلتنگی هایی دارد و یاد از اصل خود می کند و آرزوی وصال دارد.

مولانا می سراید:

      از نیستان تا مراببریده اند                                            مرد و زن در نفیرم نالیده اند

     هر که او دور ماند از اصل خویش                                باز جوید روزگار وصل خویش





نوع مطلب : اخبار معماری، 
برچسب ها :




درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : علی دهپوری
نویسندگان
صفحات جانبی
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
. .
.
.
.

فال حافظ


. .

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

.
مشاهده جدول کامل لیگ برتر ایران